PRZEDSZKOLE

NIEPUBLICZNE

Lublin, ul.  MELOMANÓW 2  (Czechów)
Lublin, ul.
  URBANOWICZA 5  (Felin)

Lublin ul. MELOMANÓW 2 (Czechów)
Lublin ul. URBANOWICZA 5 (Felin)
e-mail: przedszkoleswiatmarzen@gmail.com
tel: 510 368 650 – do godz.15
tel: 603 097 104 – po godz.15

DOBRE WYCHOWANIE

Dobre wychowanie „młodego człowieka”
 
Wychowanie w zgodzie z pewnymi zasadami należy rozpocząć jak najwcześniej. Gdy dziecko przyswoi określone normy i zachowania, łatwiej będzie mu w późniejszym czasie funkcjonować w społeczeństwie Małe dzieci są jak gąbka, która wrzucona do miski z wodą pęcznieje i zdaje się zabiegać o zebranie całości. Nasze kilkuletnie pociechy czerpią tak z otoczenia pełnymi garściami i ciągle im mało. Jest to czas, w którym świetnie zapamiętują i uczą się różnych rzeczy.
 
Początki Savoir-vivre
Większość dzieci z grupą rówieśniczą styka się w wieku dwóch i pół, trzech lat, gdy rozpoczyna swoją przygodę z przedszkolem. Jeśli nie uczęszczało do żłobka, to do danej chwili jedynie rodzice stanowili dla niego wyznacznik tego, jak należy się zachowywać. Tak więc początki nauki dobrych manier sięgają już wieku niemowlęcego. Niektórzy z pewnością zapytają jak to możliwe? Maluch, który nie ukończył roku, dzięki codziennej obserwacji swoich bliskich potrafi intuicyjnie zrobić „papa” na pożegnanie, czyli zachować zasady dobrego wychowania. Jeśli rodzice stosują do siebie zwroty grzecznościowe „proszę”, „dziękuję”, czy „przepraszam” to dziecko bardzo szybko nauczy się, w jakich sytuacjach powinno ich używać.

Umiejętności przydatne i ważne dla przedszkolaka

Jedzenie posiłków również powinno posiadać odpowiedni schemat. Oczywiście nie wymagamy od dziecka nauki, który widelczyk jest do czego i nietrzymania łokci na stole. Podstawą początkowej nauki jest wyznaczenie pór posiłków i trzymanie się ich. Dziecko, gdy mama zawoła, powinno usiąść do stołu, odkładając wcześniej wszelkie zabawki i wyłączając telewizor – później będzie mogło wrócić do swoich zajęć – teraz jest czas posiłku.

Na początku będzie trochę bałaganu, ale aby dziecko nauczyło się samodzielnie jeść, musimy dać mu do rączki łyżkę lub widelec i pozwolić o własnych siłach zmierzyć się z posiłkiem. W przedszkolu łatwiej będzie mu się zaaklimatyzować, jeśli będzie potrafić samodzielnie zjeść obiad.

Ważną umiejętnością i nawykiem przedszkolaka jest również sprzątanie zabawek po zakończeniu zabawy. Dziecko musi się nauczyć związku przyczynowo skutkowego – zrobiło bałagan, trzeba posprzątać, żeby bawić się czymś innym.

Savoir-vivre w przedszkolu…

Rozpoczynając swoją edukację przedszkolną, dziecko musi nauczyć się dopasowywać do  panujących w danej placówce zasad i obowiązków. Początkowo będzie dużo zabawy, ale jest też pora sprzątania, leżakowania, czy jedzenia posiłków. Dodatkowo zawsze trzeba słuchać kogoś innego niż rodzice, czy najbliższych, znanych dziecku osób, a co najważniejsze maluch musi nauczyć się dogadywania z innymi dziećmi. Warto też wcześniej potrenować z przyszłym przedszkolakiem naukę dzielenia się rzeczami; zabawką, słodyczami (jedną czekoladkę podzielmy na wszystkich domowników nie tylko dzieci), współdziałania w zabawach i zadaniach, by przy pójściu do przedszkola dziecko było odpowiednio przygotowane i nie zaskoczone panującymi ogólnie znanymi zasadami.

Niekiedy na starcie, chodzenie do przedszkola sprawia dziecku pewne trudności (poranne wstawanie, wyjście z domu, pozostanie bez rodziców itd.), jednak z czasem przedszkole, w większości przypadków, staje się jednym z ulubionych miejsc. Wiele z nich tworzy własne spisy dobrych manier, których dzieci stopniowo się uczą. Wskazana jest na tej płaszczyźnie współpraca z rodzicami, aby to, czego dziecko nauczy się w przedszkolu, było pielęgnowane i ćwiczone również w domu. Przedszkole to ważny moment w życiu naszego bąbla, dlatego warto zadbać, aby przeżyło go jak najlepiej i dzięki niemu stało się jeszcze bardziej samodzielne i dobrze wychowane.
Dziecko uczy się norm obserwując i naśladując zachowania dorosłych.
Rodzice zastanawiają się często, czy uda się im wychować dziecko na szczęśliwego, dobrego człowieka.

Oto kilka zasad, które pomogą w tym życiowym zadaniu:
– Chwalcie i nagradzajcie, ale z rozsądkiem
– Bądźcie konsekwentni
– Wprowadzajcie rytuały – mycie zębów, spacer, posiłki o ustalonej porze. Dziecko ma poczucie bezpieczeństwa i harmonii.
– Wyznaczajcie granice – dziecko nie czuje się dobrze z nadmiarem swobody
– Pilnujcie dyscypliny
– Przestrzegajcie przed konsekwencjami złego zachowania
– Wszystko wyjaśniajcie
– Trenujcie opanowanie, unikajcie krzyku
– Uczcie go samodzielności – samodzielnego jedzenia, zbierania zabawek, ubierania się
– Bawcie się razem
– Sami nie łamcie ustalonych zasad (trudno wymagać od dziecka, aby nie powtarzało “brzydkich” słów, jeśli słyszy je z ust rodzica)

 

Savoir-vivre przedszkolaka – podstawowe zasady:
– jeśli coś pożyczasz, pamiętaj, by oddać
– nie zaglądaj do cudzych szuflad
– nie podsłuchuj
– nie zapomnij o używaniu słów: proszę, dziękuję, przepraszam
– nie obrażaj innych
– nie przerywaj, kiedy mówią inni
– pozostawiaj po sobie porządek
– myj ręce przed jedzeniem
– nie oglądaj książek podczas jedzenia
– nie oblizuj talerzy
– nie rozmawiaj z pełnymi ustami
– nie oglądaj filmów przeznaczonych dla dorosłych
– nie hałasuj w lesie. To przeszkadza zwierzętom
– nie jedz w kinie, np. cukierków w szeleszczących papierkach
– nie jedz lodów w autobusie. Można kogoś poplamić
– ustąp miejsca w autobusie starszej osobie.

Dobre maniery przychodzą z czasem w sposób naturalny. Nie wystarczy, by dziecko mówiło
tylko “dzień dobry” i “do widzenia”, ale by darzyło ludzi sympatią. Gdy tego nie czuje, trudno
nauczyć je nawet powierzchownych manier.